Εμβαθύνσεις σε θέματα ήχου

ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΗΧΟΥ


Μέσα στην ομάδα ήχου Α, των καλών οργάνων, μπορώ, μέχρι τώρα, να διακρίνω 6 υποομάδες. Προσπαθώντας να τις βάλω σε τάξη θα τις κατονομάσω λέγοντας λίγα λόγια για την κάθε μία ξεχωριστά. Δε θα φανερώσω βέβαια τα όπλα και τις μεθόδους που με κάνουν να τις ξεχωρίζω, γιατί αυτά αποτελούν σοβαρό επαγγελματικό μυστικό και βαθύτερη ανακάλυψη την οποία πρέπει να σεβαστώ και να υπερασπιστώ.

1) Α ΓΝΗΣΙΟ:

Ηχος τρισδιάστατος. Σ’ αυτή την ομάδα κατατάσσονται τα ξύλα που ερμηνεύουν ιδανικά την ελληνική λαϊκή μουσική. Ο ήχος τους είναι δυνατός, γλυκός, παχύς, αρχαϊκός με στοιχεία πρωτογονισμού μέσα του. Έχει την τάση να εισχωρεί βαθύτερα εντός σου και να σε περιβάλλει. Αποδίδει ταιριαστά παλαιικές μελωδίες αναδεικνύοντας όλα τα ποικίλματα που είναι απαραίτητα για την απόδοση ξεχωριστού ύφους. Μολονότι είναι δυνατός ο ήχος τους δεν είναι δυσκολοκυβέρνητος.

 

Γι’ αυτή την ομάδα ο ιδανικός συνδυασμός είναι:

 

Καπάκι Α γνήσιο

Σκάφος Α γνήσιο

 

 

2) Α ΠΑΛΑΙΙΚΟ:

Η ομάδα αυτή είναι συγγενική της πρώτης. Κινείται κι αυτή σε παλαιικό ύφος, δηλαδή έντονα λαϊκό. Συγκρινόμενη με την πρώτη υστερεί κάπως σε όγκο και δύναμη, υπερτερεί όμως κάπως σε γλυκύτητα. Αποδίδει καλά όλα τα ποικίλματα (στολίδια) και αντέχει αρκετά στο δυνατό παίξιμο.

Γι’ αυτή την ομάδα ο ιδανικός συνδυασμός είναι:

Καπάκι Α γνήσιο

Σκάφος Α παλαιικό

 

 

3) Α FORTE ή ΨΕΥΤΟ-ΑΛΦΑ:

Ο δυνατότερος συνδυασμός με την περισσότερη ενέργεια και δυναμική. Σε ξαφνιάζει με τη δύναμή του. Πολύ οξύς, εξωστρεφής και ογκώδης που σε αγγίζει βαθύτερα. Απαιτεί αρκετά εκπαιδευμένους παίκτες για να τον δαμάσουν και να τον ευχαριστηθούν. Αυτό γιατί ζητάει απ’ το μουσικό περισσότερη ενέργεια. Τα ποικίλματα αποδίδονται με σχετική δυσκολία. Ενώ είναι πάρα πολύ δυνατός, έχει την τάση να στεγνώνει και κάποιες στιγμές σου δίνει την εντύπωση ότι πνίγει τη νότα. Τα ξύλα ψευτοάλφα καλό είναι να μη συνδυάζονται σε καπάκι και σκάφος ταυτόχρονα.

Γι’ αυτή την ομάδα ο ιδανικός συνδυασμός είναι:

Καπάκι Α γνήσιο, Α δυνατό, Α βόμβος, διπλόκτυπο

Σκάφος Α FORTE ψευτοάλφα

 

4) Α ΔΥΝΑΤΟ:

Ο ήχος είναι λίγο πιο έμμεσος από τον Α γνήσιο. Αρκετά δυνατός και ογκώδης, πιο έντεχνος θα μπορούσα να πω, με ισορροπία πρίμων, μεσαίων και μπάσων συχνοτήτων που κινούνται σε διαφορετικά επίπεδα. Εύκολος στην απόδοση των μουσικών ποικιλμάτων, αρκετά ελκυστικός και ευκολόπαιχτος.

Γι’ αυτή την ομάδα ο ιδανικός συνδυασμός είναι:

Καπάκι Α γνήσιο, Α βόμβος, Α δυνατό

Σκάφος Α δυνατό

 

 

 

5) Α ΒΟΜΒΟΣ:

Ήχος τρισδιάστατος, μόνο που η μία διάστασή του έχει την τάση να κρύβεται. Πλούσιος σε όγκο, δυνατός, κάπως ασαφής, αναδεικνύει τα μπάσα. Ρέπει πιο πολύ προς το έντεχνο. Ωραίο αποτέλεσμα φέρνει, όταν χρησιμοποιηθεί ως καπάκι σε σκάφος ψευτοάλφα.

Ενδιαφέρον αισθητικό αποτέλεσμα, από άποψη χροιάς, δίνει όταν συνδυαστεί με καπάκι Α γνήσιο.

 

6) Α ΔΙΠΛΟΧΤΥΠΟ:

Αποδίδει τον ήχο δισδιάστατα. Έχει κάτι το πηγαίο και ελκυστικό στο παίξιμό του. Κι αυτό έχει την τάση να πλαγιάζει κάπως τον ήχο. Η δύναμή του είναι αρκετή και οξεία όμως τερματίζει σχετικά γρήγορα. Κινείται μεταξύ του ήχου Α και Β έχει όμως πολύ ελκυστικό τραγούδισμα. Συνήθως υστερεί λίγο σε όγκο, όταν χρησιμοποιηθεί σε καπάκι και σκάφος ταυτόχρονα. Τότε έχει την τάση να πριμάρει και να αδειάζει.

Γι’ αυτή την ομάδα ο ιδανικός συνδυασμός είναι:

Καπάκι Α γνήσιο, Α βόμβος

 Σκάφος Α διπλόχτυπο

 

 

 

Όπως καταλαβαίνει κανείς, οι συνδυασμοί είναι πάμπολλοι. Και μέσα από αυτούς αναδεικνύεται η δημιουργική χαρά στην οποία μπορεί να οδηγήσει η οργανοποιία έναν ανήσυχο κατασκευαστή.

Απ’ την άλλη απαιτούνται γερά νεύρα και πολύ καλοκουρδισμένα αυτιά για να μπορεί να πει κανείς ότι ελέγχει κάπως τους ήχους.

Αυτά σε συνδυασμό με την αγωνία της επινόησης, το μόχθο των χεριών και την ικανότητα παιξίματος μπορούν ίσως να προσφέρουν μια βαθύτερη ικανοποίηση μέσα στο δύσκολο δρόμο της οργανοποιίας.